9 signalen waaraan je merkt dat je gestrest bent

Wanneer iemand thuis komt te zitten met een burn-out zag hij / zij dit vaak zelf helemaal niet aankomen. Ze hadden alle signalen die hierop wezen gemist, te lang genegeerd of niet serieus genomen. Dat is ook niet gek als je bedenkt dat stress een sluipmoordenaar is. Chronische stress kan zich heel lang en langzaam opbouwen in je lichaam en opeens de genade klap geven.
Daarbij komt nog dat je hersenen als eerste beïnvloed worden door stress. Je kunt minder goed nadenken, relativeren, prioriteren en je eigen situatie beoordelen.
Toch geeft je lichaam genoeg signalen wanneer het even te veel wordt. 9 hiervan heb ik in deze blog toegelicht:

februari 7, 2021
stress 2

1. Je ademt te snel

Een automatische reactie van je lichaam op stress is dat je sneller ademt. Zo kan het zijn dat je in rust tot zo’n 5 keer sneller ademt dan wat je lichaam eigenlijk nodigt heeft. Dit kost niet alleen meer energie voor je lichaam, het zorgt er ook voor dat de koolstofdioxide / zuurstof verhouding in je bloed verstoort is wat weer vervelende kwaaltjes oplevert. Denk aan onrust, hoofdpijn, pijn op de borst, last van nek en schouders etc.

2. Je vergeet vaker dingen en kunt je minder goed focussen

Je herkent het misschien wel: je loopt naar de winkel en eenmaal aangekomen ben je vergeten wat je eigenlijk moest halen. Je zet dingen op de verkeerde plek terug. Of je laat de auto draaien wanneer je in een tuincentrum bent (dit is mij dus serieus een keer overkomen). Dit heeft alles te maken met een verminderde werking van de hersenen door stress. Dit maakt het moeilijker om helder te denken met concentratieproblemen en vergeetachtigheid tot gevolg.

3. Je hartslag is verhoogd

Een verhoogde hartslag is net als een versnelde ademhaling een automatische reactie op stress. Het zorgt voor een opgejaagd gevoel. De hartkloppingen kunnen zelfs tot pijn op de borst zorgen.

4. Je bent eerder geprikkeld

Heb je een kort lontje? Merk je dat je snel geïrriteerd bent? En merk je dat je deze gevoelens steeds moeilijker in kunt houden? Dit is een bekend emotioneel signaal van stress. De oplossing ligt dan niet in het willen beheersen van deze uitbarstingen. De oplossing ligt in de regie terugnemen over stress.

5. Je hebt vaak lichamelijke klachten

Cortisol is betrokken bij een goed werkend immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend. Wanneer er sprake is van chronische of aanhoudende stress heeft dit effect op het immuunsysteem en kan dit ontstekingen bevorderen. Het immuunsysteem raakt verzwakt en dit zorgt ervoor dat je vaker ziek bent en lichamelijke klachten hebt. Ook zal je vaker zien dat je juist tijdens het weekend of in je vakantie ziek wordt.

6. Je slaapt slechter

Bij een stress reactie is het level van het hormoon cortisol verhoogd.  Dit heeft een nadelig effect op de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Dit zorgt ervoor dat je moeilijker in slaapt komt, eerder wakker wordt en vaak vermoeid wakker worden. Wanneer dit lang aanhoudt kan het ook je slaappatroon verstoren waardoor het ook met minder stress lastig kan zijn om op normale tijden te slapen.

7. Je bent vaker vermoeid

Minder of geen energie hebben is een belangrijk signaal van je lichaam dat er iets aan de hand is. Veel aspecten van stress zorgen voor een groter energieverbruik. Denk bijvoorbeeld aan een snellere ademhaling en hartslag, een verstoorde hormoonbalans en slaappatroon en veel piekeren. Neem dit signaal dus serieus, het is niet normaal dat je het weekend nodig hebt om bij te komen van de drukke week.

8. Je bent altijd bezig met wat je allemaal nog moet doen

Als gevolg van stress kun je altijd bezig zijn met eeuwige to do lijstjes, werk of privé gerelateerd. Altijd heb je het idee dat er nog veel moet gebeuren en het zorgt ervoor dat je minder oog hebt voor je omgeving.

9. Je hebt geen tijd voor jezelf

Het vorige punt heeft tot gevolg dat je geen tijd maakt voor jezelf. Je laat je leiden door de omstandigheden. In tijden van stress is het echter essentieel om zelf de regie te nemen. Je moet tijd maken voor jezelf, grenzen stellen en vaker nee zeggen. Dit klinkt misschien onnatuurlijk, want je werkt liever eerst alle dingen weg die je stress geven. Wanneer je eerst tijd voor jezelf maakt kun je echter afstand nemen van de situatie en veel beter relativeren en prioriteiten stellen.

Wil jij ook meer tijd voor jezelf en vaker ontspannen door bewust te wandelen? Wellicht is mijn online cursus “wandel jezelf naar rust in je hoofd” iets voor jou!

Liefs Ingrid

IMG_1248

Chapter You

“Al wandelend naar meer rust in je hoofd” Dat is waar Chapter You voor staat. Hoe? Wandelen zorgt er namelijk voor dat je van je hoofd naar je lijf zakt, beter naar je intuïtie leert luisteren en het vergroot je creativiteit door jouw vraagstukken letterlijk in beweging te zetten. Vanuit hier ontstaat de rust, energie en ruimte om te ontdekken wie je bent, wat je wilt en waar je echt gelukkig van wordt. Het is tijd voor jou, tijd voor Chapter You!

Meer over Chapter You

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Instagram @chapter.you